HEADROOM

Kenapa kamu harus memasukkan olahraga lari pada resolusi tahun depan

20 December 2019 • Bacaan 6 menit

Walaupun aku menikmati olahraga, aku benci olahraga lari. 

Maksudnya, kenapa orang-orang memaksa tubuh mereka untuk merasakan lelah dan sakit yang diakibatkan karena lari? Apa tidak bosan berlari selama berjam-jam? Apa sih yang dipikirkan saat lari dan apakah baik untuk memikirkan hal itu sendirian dalam waktu yang lama?

Jadi sejujurnya aku tidak pernah tertarik dengan olahraga lari sampai seseorang bilang, “Kamu harusnya ikut lari jarak jauh aja soalnya kamu jago banget lari dari kenyataan.”. Aku kemudian berpikir untuk mulai berlari hanya untuk bercanda. Tapi hal itu berubah karena lari menjadi satu coping mechanism dan antidepresan alami yang penting untukku. 

Sekarang lari merupakan hal yang tidak terpisahkan dari rutinitas sehari-hari dan membantuku untuk melewati masa-masa sulit serta pikiran-pikiran negatif. 

Kita semua pasti setuju apabila olahraga secara teratur akan meningkatkan kualitas kesehatan fisik. Tidak hanya itu, beberapa tahun terakhir berbagai penelitian membuktikan bahwa olahraga rutin juga berdampak positif terhadap kesehatan mental. Peningkatan frekuensi olahraga berkorelasi dengan pelepasan hormon endorfin yang berhubungan dengan peningkatan suasana hati dan rasa aman (Steinberg & Skyes, 1985). Hal ini menunjukkan bahwa lari merupakan hal yang dapat memperbaiki suasana hati dalam waktu singkat. Dalam depresi, lari secara rutin dapat menolong karena meningkatkan tingkat serotonin dan norepinephrine neurotransmitter, serta meningkatkan pelepasan protein bernama neurotrophic factors yang mendorong sel saraf untuk tumbuh dan membuat koneksi baru. Kondisi ini akan membuat perubahan struktural pada bagian hippocampus di otak yang ukurannya akan mengecil pada orang-orang yang didiagnosa mengalami depresi (Salmon, 2001). 

Bagiku lari berdampak positif pada kesehatan mental dengan berbagai bentuk. Aku lari di pagi hari dan hasilnya aku dapat mengkondisikan pikiranku sebelum memulai hari yang panjang. Tidak hanya memberikan energi lebih banyak dengan endorfin dan sebagainya, lari juga bertindak sebagai trik psikologis untukku - apabila aku mengalami hari yang buruk setidaknya aku harus melakukan sesuatu, lari

Terkadang aku mempraktikkan mindfullness sambil berlari. Aku merupakan orang yang tidak bisa diam sehingga meditasi bukan pilihan yang tepat. Dengan banyak panduan meditasi yang tersedia dalam bentuk podcasts, mempraktikkannya sambil berlari merupakan hal yang tepat. Aktivitas ini memberikan waktu satu jam di pagi hari untuk mengambil istirahat sejenak dari kehidupan dan merefleksikan diri. Hal ini membuatku mengetahui diriku secara lebih baik. 

Ketika hidup penuh dengan tekanan atau pikiranku dipenuhi dengan pikiran negatif, aku akan mengambil waktu sejenak untuk lari. Lari akan memberikan waktu dan mengembalikan fokus pikiranku mengenai apa yang penting dan harus dipikirkan dalam hidup sebelum aku kembali ke kenyataan. 

Sebelum aku mengakhiri tulisan ini - walaupun ya segala kebaikan yang didapatkan dengan berlari akan berdampak positif terhadap kesehatan mental - terkadang ada saat-saat dimana lari tidak mampu membuatku merasa lebih baik. Ada kalanya lari tidak menghentikan segala pikiran negatif dan tidak juga menghentikanku untuk tidak menangis di tempat umum. Ada kalanya lari hanya terasa sebagai rutinitas harian.

Aku setuju, lari tidak dapat memecahkan semua masalah hidup dan aku juga tidak bilang bahwa lari dapat mengobati depresi. Maksudku, aku melakukan banyak hal di samping lari untuk menjaga kesehatan mentalku. Tapi jelas, satu kegiatan menyenangkan dapat menolongmu untuk melewati hari-hari berat atau mungkin bisa menjadi satu hobi baru yang menyenangkan! Jadi, lari patut dicoba kan sebagai salah satu resolusi tahun baru? :)


Untuk membaca lebih lanjut mengenai olahraga dan perubahan gaya hidup lainnya untuk meningkatkan kualitas kesehatan mental, klik disini.
Untuk membaca lebih lanjut soal gaya hidup dan kesehatan mental, klik disini.


Sumber

Blumenthal, J. A., Smith, P. J., & Hoffman, B. M. (2012). Is Exercise a Viable Treatment for Depression? ACSMs Health Fit J, 16(4), 14-21. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC474733/

Salmon, P. (2001). Effects of Physical Exercise on Anxiety, Depression and Sensitivity to Stress - A Unifying Theory. Clinical Psychology Review, 21(1), 33-61. Retrieved from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.454.814&rep=rep1&type=pdf

Steinberg, H., & Skyes, E. A. (1985). Introduction to symposium on endorphins and behavioural processes; Review of literature on endorphins and exercise. Pharmacology Biochemistry and Behaviour, 23(5), 857-862. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/0091-3057(85)90083-8

HEADROOM

Why you should pick up running as your new year’s resolution

20 December 2019 • 6 minute read

Though I enjoy exercise and sports, I hated running.

I mean I used to question people who run because why would you put yourself and your body through that pain and stress? How can you honestly just run for hours, I mean won’t you be bored? What is in your mind when you run and is it even healthy for you to be alone with your thoughts for that long?

So honestly, I was never really interested in picking up running and it was not until someone joked, “You should pick up long distance running because you’re very good at running away from your problems.” – that I thought I’d actually do it for the laughs. I started running as a joke but it soon became my new coping mechanism and a natural antidepressant.

Running is now an integral part of my daily routine and one that have helped me get through tough times and helped me drown my negative thoughts.

We all can agree that regular exercise can improve your physical health but we’ve seen in recent years that it also has a positive effect on your mental health. Exercise increases the release of endorphins which are hormones that are correlated with improved mood and wellbeing (Steinberg & Skyes, 1985). This makes running a great short-term mood boost. However, what truly helps with depression is that regular running have been observed to increase levels of serotonin and norepinephrine neurotransmitters, and also promotes the release of proteins called neurotrophic factors that allows nerve cells to grow and make new connections. This will benefit us as these structural changes to the brain happens in the hippocampus which is a part of the brain that is observed to be shrunken in people with depression (Salmon, 2001).

For me running has improved my mental health in multiple ways.I run first thing every morning and this allows me to calibrate my mind before heading off to my day. Not only does it give me more energy with all the endorphins and such, it’s also me playing this psychological trick on myself – if nothing in my day go as planned, at least I feel I have done something, the run.

Sometimes I also practice mindfulness during my runs. I am not one who can keep still, and so practicing mindfulness through meditation is not ideal for me. With many guided meditations and mindfulness podcasts available, associating the practice of mindfulness with a movement or activity such as running, I get to practice mindfulness during my runs. This gives me 1 hour of every morning to myself where I get to pause my life and reflect. Having this time to reflect allows me to compartmentalize my thoughts and – as cheesy as this sounds – allows me to know myself better.

I also tend to use running as a way to cope. When times get extremely stressful, when I am very overwhelmed or when negative thoughts flood my mind and my outlook in life gets bleak, I turn to running. I guess this allows me to press pause in my life and put my focus on the run. It helps me step back and gives me time to myself, which allows me to remind myself about the bigger picture, about the important things in life and about what truly matters before heading back to face reality again – preventing a spiral.

Now, before I end this post – though yes I truly believe all the benefits that running can bring to our mental health, there are definitely days when running doesn’t make me feel better. There are definitely days where running doesn’t stop me from having those negative thoughts or days where running doesn’t stop me from breaking down in public. There are many days when running seem like a chore.

I agree, running doesn’t solve everything and I will never claim that it alone cures depression. I mean heck, I do so much more than running to maintain my mental health… but it is definitely one really fun way that might just help or one you can use as a way to cope or maybe a hobby that you might just enjoy! One that’s worth a shot this new year’s? :) 

To read more about how exercise and other lifestyle changes to improve mental health, click here.
To read more about lifestyle and mental health at Seribu Tujuan, click here.


References

Blumenthal, J. A., Smith, P. J., & Hoffman, B. M. (2012). Is Exercise a Viable Treatment for Depression? ACSMs Health Fit J, 16(4), 14-21. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC474733/

Salmon, P. (2001). Effects of Physical Exercise on Anxiety, Depression and Sensitivity to Stress - A Unifying Theory. Clinical Psychology Review, 21(1), 33-61. Retrieved from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.454.814&rep=rep1&type=pdf

Steinberg, H., & Skyes, E. A. (1985). Introduction to symposium on endorphins and behavioural processes; Review of literature on endorphins and exercise. Pharmacology Biochemistry and Behaviour, 23(5), 857-862. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/0091-3057(85)90083-8

Jennifer B.
Blog Contributor